Kort tanke om Pisa-undersökningarna

De senaste årens diskussioner om svenska skolan tycks i stor utsträckning utgå från Pisa-undersökningsresultaten som überfokuserat diskussionsunderlag. I Pisa-undersökningarna har svenska elever legat förhållandevis dåligt till senaste omgångarna. Dels i relation till våra grannländer men också jämfört med vår forna placering.

I brist på fler internationella, standardiserade tester – eller jämförbara betyg allt som allt – är det svårt att jämföra våra skolresultat med vår omgivning. Med alla olika regelsystem, kriterier och kulturer som råder bara inom Europa så det är lätt att förstå varför Pisa-undersökningen blir så viktig i den offentliga diskussionen här hemma.

Men när jag tänker på undersökningen från ett elevperspektiv väcks en tanke. Som elev förväntas du strategiskt ta dig genom skolan med så bra betyg för så låg insats som möjligt. Välj bort svaga ämnen, satsa på de starka – få så god betygs-avkastning per studietid som möjligt. Plötsligt kommer en Pisa-undersökning, ett prov, som inte bidrar till elevens betyg.

Varför ska en elev bry sig om att leverera på en Pisa-undersökning?

Kan den marknadsflörtande betygsfokuseringen i skolan ironiskt nog vara delansvarig till den svaga Pisa-undersökningsprestationen senaste åren?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s